wtorek, 6 marca 2012

Garażowa akcja wymiany opon - cz. 1

Wszystkie działania w ostatnim czasie ukierunkowane są na doprowadzenie samochodu do stanu, w którym przejdzie on bez problemu przegląd techniczny. Jest on niezbędny do tego, aby przejść do kolejnego etapu prac remontowych, a konkretnie zająć się kwestią blacharsko-lakierniczą, która jest, powiedzmy sobie szczerze, w dość opłakanym stanie. Nie wiem dokładnie jak się zabrać do tego tematu, dużo ludzi mówi mi, że nie dam rady sam tego zrobić, co jest oczywiste, ale byłoby miło przynajmniej oszczędzić trochę grosza, zrobić coś samemu i nauczyć się jakiegoś nowego fachu :-).

W każdym bądź razie zmierzałem do tego, że (niewiele osób o tym wie) za wszystkimi ostatnimi działaniami stoi Piotrek, kolega brata, istna skarbnica wiedzy motoryzacyjnej, pomocna dłoń wyciągnięta do żółtodzioba, ogromny pasjonat i dobry duch. Zdaję sobie sprawę z tego, że gdyby nie on, jego sugestie, przesyłane linki, checklisty, które robi, zlecenia, które przesyła to działałbym po omacku. On nadaje niezbędną strukturę i porządek wszelkim moim działaniom. No i bardzo ciekawe jest to, że jest to kolejny Piotr, który zapisze się złotymi literami na kartach historii Toyotki :-). Z tego miejsca ogromnie mu dziękuję!

Po tym jak uruchomienie samochodu stało się faktem zabraliśmy się za sprawdzenie płynów w samochodzie.
Badanie oleju silnikowego bagnetem wykazało jego maksymalny poziom, co można zobaczyć na zdjęciu.


Płynu hamulcowego było brak (zdjęcie poniżej), dlatego został dolany DOT-4.


Jedynie z płynem chłodniczym nie do końca jestem pewien jak powinno być, ale to na razie nie jest aż tak ważne, bo przecież nie jeżdżę w żadne długie trasy. Odwołam się do Haynesa w najbliższym czasie.

Następnym krokiem była wymiana opon. W posagu dostałem następujący komplet:
- lewy przód i prawy przód - Roadstone (kolejno 2004 i 2001),
- prawy tył - Firestone F-580 (2001) i lewy tył Michelin (1995), ale ta ostatnia to była zapasowa i Piotr, poprzedni właściciel, założył ją ze względu na to, że jedna z opon była niesprawna. Posiadanie dwóch różnych opon na jednej osi nie jest mile widziane na przeglądzie technicznym. Dodatkowo poza jedną oponą (4 mm) nie udało mi się znaleźć TWI (Tread Wear Index) więc nie wiem jaka była głębokość bieżnika.

Nie było co się zastanawiać - Piotrek przejrzał oferty i wybrał najlepszą cenowo opcję. Komplet 4 opon Michelin 175/70R13 Energy E3B1 82T. Trzy opony z końcówki 2006 i jedna z początku 2007. Bieżnik o głębokości 3 x 6mm i 1 x 5,5 mm. Jak na razie będzie ok - dopóki nie uda mi się znaleźć kogoś kto będzie sprzedawać jakieś Watanabe :-)). Zainwestowałem w 2 kobyłki i mogłem zabrać się do działania. Ze względu na brak przeglądu i w sumie problem z powietrzem w prawej przedniej oponie (pierwsze zdjęcie poniżej) nie było możliwości pojechania do warsztatu. Była opcja, żeby warsztat przyjechał do mnie, ale kosztowałoby mnie to dodatkowo 70 zł ponad normalny koszt wymiany. Zdecydowałem się więc na opcję zdjęcia opon samemu w garażu i zawiezienia ich do warsztatu. Udało mi się znaleźć jeden po drodze do pracy i właściciel Mariusz był na tyle miły, że został trochę dłużej, a dodatkowo okazało się, że mieszka niedaleko mnie więc zgodził się, żebym podrzucił mu kolejne 2 opony wieczorem jak założę już 2 pierwsze. Efekt mojej i Mariusza pracy można podziwiać poniżej. A dalszy ciąg relacji w następnym wpisie, czyli już niedługo. Naprawdę! :-).

było w niej wcześniej powietrze, ale coś się popsuło po mojej próbie dobicia większej ilości powietrza
 lewy tył
 tarcza i hamulec z przodu oraz kobyłka!
 tylny hamulec bębnowy i kobyłka
 podłożenie kobyłki, to wgniecenie po prawej to moja wina niestety... wchodziło jak w masło...
 zbliżenie na tarczę z przodu
 przedni amortyzator
 kobyłki w akcji i samochód bez kół
 samochód z nowymi oponami
 trzeba będzie jakoś na dniach umyć
j.w.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz